Uw gegevens ophalen

De lijntjes zijn kort bij inloopspreekuur Hoogerheide

De huur opzeggen, de zoektocht naar een nieuwe woning of een reparatieverzoek indienen. Het zijn zaken die inmiddels allemaal digitaal geregeld worden. Maar hoe doe je dat als je geen computer bij de hand hebt? Onze gebiedsconsulenten houden daarom regelmatig inloopspreekuren. Vandaag kijken we mee met Judith van Eekelen tijdens het inloopspreekuur bij de BWI in Woensdrecht. Iedere eerste donderdag van de maand mag iedereen er van 11.00 uur tot 12.00 uur vrij binnen lopen.

Het is nog maar net 11.00 uur geweest, of de eerste bezoeker klopt al op de deur. “Jullie zijn toch van de woningstichting?”, vraagt de ouderenadviseur van de BWI. Ze komt voor een man uit Ossendrecht, die graag zijn huidige bovenwoning wil verruilen voor een seniorenappartement. “Deze meneer heeft geen computer. Er is ooit wel een mailadres voor hem aangemaakt, maar daar kan hij niets mee. Hij heeft ook niemand in zijn omgeving die hem daarmee kan helpen.”

Voorzieningenteam
Judith knikt begrijpelijk. “We komen regelmatig tegen dat een huurder of woningzoekende vastloopt in de digitale omgeving. We proberen hen dan op weg te helpen.” Daarin trekt Stadlander ook samen op met andere organisaties, zoals het Digipunt in Bergen op Zoom of het Voorzieningenteam van de BWI in Woensdrecht, dat iedere dinsdagochtend en donderdagmiddag spreekuur houdt. In het geval van de meneer noteert Judith zijn gegevens, zodat met hem contact kan worden opgenomen.

Verwarming
Even later komt de volgende bezoeker binnen. Een man meldt dat zijn computer kapot is. “Mijn verwarming is stuk. Hoe kan ik nu een reparatieverzoek indienen?” Judith adviseert hem om het met het Klanthuis te bellen. “Dan kunnen we meteen een afspraak voor u inplannen.” En hoe zit het nu met telebankieren voor het overmaken van zijn huur? “Misschien kunt u bij een kennis gebruikmaken van de computer?”, raadt Judith aan. De man knik: “Dat ga ik doen!”

Persoonlijk
Het blijft deze ochtend bij de twee bezoekers. Judith: “Het is altijd maar afwachten wie er op bezoek komt en welke vragen zij hebben. Die gaan vaak over het zoeken naar een huurwoning of de inschrijving bij ZuidWestWonen.nl. Andere mensen vinden het fijn om hun vraag persoonlijk te kunnen stellen. En natuurlijk helpt het dat we bij de BWI zitten. De mensen komen hier al binnen met vragen over zorg, welzijn en wonen. Ook andere maatschappelijke partners kunnen makkelijk bij ons binnen lopen. Zo blijven de lijntjes kort.”