Uw gegevens ophalen

Gastlessen Stadlander deel 2: scholieren bezoeken Bouwbedrijf Krijger

In de bouw zitten ze te springen om vakbekwame mensen. Daarom wilde Aannemersbedrijf Krijger uit Poortvliet graag meewerken aan de gastlessen van Stadlander voor de leerlingen van de Oosterscheldeschool. De kinderen van groep zeven en acht staken in de werkplaats zelf de handen uit de mouwen. Ze mochten een gereedschapskistje timmeren, een muurtje metselen en dakpannen leggen. Ook werd uitgelegd hoe Stadlander en het aannemersbedrijf samenwerken, als een huis vrijkomt voor de verhuur en bij reparaties als er iets kapot gaat. Projectleider Peter Kraamer was blij met het enthousiasme van de leerlingen en had heel wat jong bouwtalent gezien. ,,Ze mogen aangenomen worden.''

Gastlessen Stadlander: ‘Leuk, maar ook een echte les’

 

Jong bouwtalent bij Aannemersbedrijf Krijger
Kraamer had de leerlingen op kantoor eerst welkom geheten en in een presentatie uitgelegd wat er allemaal gebeurt als de huur wordt opgezegd. Stadlander heeft daarvoor bedrijven als Krijger in de arm genomen. Ter plekke wordt bekeken hoe het huis door de vertrekkende huurder wordt achtergelaten. Bij die opname wordt ook in kaart gebracht wat er nog van de vertrekkende huurder wordt verwacht, zodat het huis in goede staat aan de nieuwe bewoners kan worden overgedragen. Krijger speelt in dat proces een belangrijke rol. Na die uitleg mochten de leerlingen zelf aan de slag, onder leiding van Kraamer en de andere medewerkers van Krijger. ,,Om in de praktijk te voelen en te proeven hoe ons werk er uit ziet.''

Olympisch zwemster
Olga van Vossen zet binnen de kortste keren de gereedschapskist in elkaar. Ja, ze heeft wel eens eerder getimmerd, maar nooit zo'n kistje. Of ze later in de bouw wil werken? ,,Ik weet het niet. Ik denk van niet.'' Aan dezelfde tafel probeert Shanna Joppe met een hamer een scheve spijker uit het kistje te trekken. ,,Het ging even mis.'' Ook Shanna brengt timmerervaring mee. ,,Ik heb wel eens een vogelkooitje gemaakt.'' Hoe leuk Shanna het timmeren ook vindt, ze heeft andere toekomstplannen. ,,Ik word Olympisch zwemster.''


Cees Vroegop draagt werkhandschoenen en ziet er daarmee stoer uit. Cees legt pannen op het dak. Over zijn schouder kijkt Kraamer mee. Passen en meten is het. En wat doe je bij een lekkage? ,,Gewoon een beetje wrikken.''


In een andere hoek van de werkplaats wordt droog gemetseld. Zonder specie in de voegen. Maar daarom niet minder echt. Alles moet precies in het verband staan. Voor de leerlingen van de Oosterscheldeschool is het alweer de tweede en laatste gastles van Stadlander. Eerder kregen ze van onze gastonderwijzeres Carlijn Jansen op school in Scherpenisse uitleg over wat Stadlander allemaal doet. Ook gingen de leerlingen met onze gebiedsbeheerder Rinus Hengstmengel de wijk in. Op bezoek bij Krijger wordt het plaatje verder ingevuld. Onderwijzer Jeroen Pas denkt nog na over een afsluitend werkstuk of een presentatie die de groep moet maken. In die presentatie kunnen de leerlingen laten zien wat ze van de gastlessen van Stadlander hebben opgestoken. ,,Het is vooral leuk, dat zeker. Maar het is ook een echte les.''

Vaklui
Het bezoek aan Krijger wordt afgesloten met een kleine rondgang door de werkplaatsen en magazijnen van het bedrijf. Kraamer laat de zaagwerkplaats zien. ,,Voor elke bewerking is er een aparte machine.'' Het magazijn dient voor opslag, van gereedschappen en materialen. Voor de keukens die voor Stadlander zijn bestemd is zelfs een hele zolder ingeruimd. In weer een andere ruimte staat ander materiaal voor de huizen van Stadlander, van keukentegels tot dorpels voor de badkamer. Ook afdekmateriaal is ruim op voorraad. ,,Dat leggen we op de grond als we in de huizen aan het werk zijn, zodat de vloer van de mensen niet vies wordt.'' Krijger wordt niet alleen ingeschakeld bij grootscheepse renovaties, legt Kraamer uit. ,,We zij er ook voor de kleine reparaties, als er iets kapot gaat. Een deurkruk bijvoorbeeld.'' Als onderwijzer hoopt Jeroen Pas dat meer van zijn leerlingen in de toekomst kiezen voor een baan in de bouw. ,,We willen met z'n allen in dit land dat kinderen op een zo hoog mogelijk niveau verder leren, de ouders voorop. Aan de andere kant komen we zoveel vaklui tekort. Terwijl er genoeg kinderen zijn die het veel leuker vinden om met de handen te werken, in plaats van de boeken in te duiken.''