Het kan altijd gebeuren dat er iets stuk gaat in je huurwoning. Meestal vraag je dan een reparatie bij ons aan. Onze aannemer komt het dan repareren.

Maar er kan ook schade ontstaan. Dit kan schade zijn aan de woning of aan je eigen spullen. De kosten voor het repareren van schade zijn meestal voor rekening van degene die de schade heeft veroorzaakt.

Schade aan de woning (de opstal)

Met opstal wordt bedoeld: de woning zelf en alles wat draad- en nagelvast is aan het gebouw. Zoals het dak, de regenpijp, kozijnen, deuren en het plafond.
Schade aan de woning meld je bij ons Klanthuis: via e-mail: info@stadlander.nl, via telefoon/WhatsApp: 088 – 562 6000 of via MijnStadlander.

Wie betaalt voor schade aan de woning?

Is de schade ontstaan door jou of een huisgenoot? Dan kan het zo zijn, dat we jou vragen om te betalen voor de schade of voor het repareren van de schade.
Dat is het geval, als jij of een huisgenoot de schade hebt veroorzaakt. Of als je er niet goed genoeg voor hebt gezorgd, dat er geen schade kan ontstaan.
Bijvoorbeeld: Laat je een raam open, terwijl een storm is aangekondigd? Dan is de kans groot dat het raam stuk waait. De kosten voor het herstellen van het raam moet jij dan betalen.

Schade aan eigen spullen (inboedel)

De inboedel is alles in huis wat je kunt verplaatsen. Alle losse spullen, zoals meubels, gordijnen, tv en kleding. Schade aan jouw inboedel moet je zelf repareren of laten repareren.

Wie betaalt voor schade aan de inboedel?

Is de schade aan jouw inboedel ontstaan door bijvoorbeeld storm, brand of lekkage? Dit soort schade heet gevolgschade. Dan moet je zelf de kosten van de schade of de reparatie betalen.

Heb je een inboedelverzekering? Dan kan de inboedelverzekering de schade aan jouw spullen vergoeden. Neem hiervoor contact op met je inboedelverzekeraar.

Wanneer betaalt Stadlander voor schade aan de inboedel?

Is de schade aan je inboedel ontstaan door werkzaamheden die door ons (of in opdracht van ons) zijn uitgevoerd? Of heb je schade door een probleem in je woning (bijvoorbeeld een lekkage) en vergoedt je inboedelverzekering de schade niet? Dan kan je Stadlander vragen om de schade te vergoeden.

Dat heet aansprakelijk stellen: je zegt daarmee dat Stadlander verantwoordelijk is voor jouw schade. Meld jouw schade via dit schadeformulier.

Wij beoordelen samen met onze verzekeraar of je recht hebt op een vergoeding.

Verzekeren

Je huurwoning is door Stadlander verzekerd tegen brand- en stormschade via een opstalverzekering.

Je persoonlijke spullen (inboedel) vallen niet onder de dekking van deze opstalverzekering. Zorg daarom zelf voor een inboedelverzekering. Let daarbij op het ‘huurdersbelang’: daarmee verzeker je ook Zelf Aangebrachte Veranderingen.

Lees hier meer over verzekeringen.

Veel gestelde vragen:
Als ik huur bij Stadlander, is mijn inboedel dan ook verzekerd?
Wat is een inboedelverzekering?
Wat is huurdersbelang?

Thermische breuk in dubbel glas.
Thermische breuk kan ontstaan door bijvoorbeeld plakplastic op het raam. Plak niets op het dubbel glas, ook geen kranten tijdens het klussen. De kosten van het vervangen van ruiten door een thermische breuk komen voor jouw rekening.
Waar gewerkt wordt, kan ook iets mis gaan. Is er schade aan je inboedel door onderhoudswerkzaamheden door Stadlander of een van onze onderhoudspartners? Meld die schade dan bij Stadlander.
Lees voor